تبلیغات
نمین Namin - ناتوانی‌های یادگیری در کودکان

نمین Namin

نمین، شهر فرهنگ و ادب

 


کودکان دیر آموز
آیا فرزند شما با مدرسه و انجام تکالیف چالش دارد؟
آیا او از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک مقاله، یا مقابله با مشکل ریاضی، ترس دارد؟
در حالت معمول بچه، در بعضی زمان‌ها، با تکلیف مدرسه مشکل دارد، ولی اگر در یک حوزه یادگیری، به طور مداوم مشکل دارد، ممکن است او دارای اختلال یادگیری باشد. با درک درستی که شما می‌توانید درباره ناتوانی‌های یادگیری داشته باشید،  می‌توانید کودک‌تان را مطمئن کنید که با کمک درست می‌تواند بر چالش‌های کلاس درس با موفقیت در زندگی غلبه کند.
 

ناتوانی‌های یادگیری چه هستند؟

ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادگیری واقعی هستند، آن ها یک اصطلاح برای یک طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری هستند و تنها یک اختلال واحد نمی‌باشند.

ناتوانی‌های یادگیری، ناتوانی‌های هوشی (که قبلاً به عنوان عقب‌ماندگی شناخته می‌شدند)، اختلالات حسی (دیداری و شنیداری) یا اختلالات طیف اوتیسم نیستند.

بچه‌های دارای ناتوانی‌های یادگیری تنبل یا گنگ نیستند. در واقع آن ها دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط هستند. ولی تقلا و کوشش‌های آن ها برای دست‌یابی به مهارت‌های مورد لزوم در عملکرد مدرسه، جامعه، محل کار (در بزرگ‌سالان)، نتیجه کافی و مناسب برای آن ها به همراه ندارد.

ناتوانی‌های یادگیری مادام‌العمر هستند. ناتوانی‌های یادگیری از توانایی مغز در دریافت، پردازش، ذخیره، پاسخ دادن و انتقال اطلاعات تأثیر می‌پذیرد. در کودکان و بزرگ‌سالان دارای ناتوانی‌های یادگیری، دیدن، شنیدن و درک چیزها به طور متفاوتی صورت می‌گیرد و این موضوع می‌تواند، آن ها را برای کسب یادگیری مهارت‌ها از طریق اطلاعات جدید و مورد استفاده قرار دادن آن اطلاعات، آن ها را با مشکل روبرو کند. رایج‌ترین انواع ناتوانی‌های یادگیری شامل مشکل در خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن می‌باشد.

کودکان دارای ناتوانی های یادگیری برای غلبه بر مشکلشان می توانند ، تلاش می کنند و موفق می شوند.  

مواجهه با احتمال ناتوانی یادگیری کودک‌تان برای شما به عنوان پدر و مادر دشوار است  و والدین نمی‌خواهند رنج فرزند خود را ببینند. شاید شما  از این که ناتوانی یادگیری می تواند  بر آینده کودک‌تان تاثیرگذار باشد یا این که  ناتوانی یادگیری در روند مدرسه برای کودک‌تان مشکل ایجاد می‌ کند، نگران باشید و هم چنین ممکن ا ست شما نگران باشید که با توجه به مشکلات یادگیری کودک‌تان، ممکن است برچسب «تنبل و کند» بخورد یا در کلاس در سطح دانش آموزان ضعیف دسته بندی  شود.

اما مسأله مهم این است که به یاد داشته باشید اکثر بچه‌ها مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری به اندازه هر شخص دیگری، باهوشند. آن ها فقط نیاز دارند تا شیوه‌های مناسب با سبک‌های یادگیری منحصر به خودشان را یاد بگیرند . به طور کلی با در افزایش دانش  شما در باره ناتوانی‌های یادگیری، و مخصوصاً مشکلات یادگیری کودکان،  می‌توانید به آن ها کمک کنید تا راه را برای  موفقیت آن ها در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

اگر نگران هستید، منتظر نباشید.

اگر گمان می‌کنید که مشکلات یادگیری کودک‌تان ممکن است به کمک ویژه نیاز داشته باشد، لطفاً در پیدا کردن حمایت تأخیر نکنید. زودتر گام‌های رو به جلو را بردارید، شانس بهتر فرزندتان برای رسیدن به پتانسیل کامل‌اش را از دست ندهید.

   

علائم و نشانه‌های اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

ناتوانی‌های یادگیری از یک کودک به کودک دیگری خیلی متفاوت به نظر می‌رسد. ناتوانی‌های یادگیری در هر شخص به گونه‌ای متفاوت اثر می‌گذارد و به طور متفاوت در مراحل مختلف رشد توسعه می‌یابد. LD می‌تواند دارای دامنه‌ای  خفیف تا شدید  باشد و ممکن است  که افراد در چند حوزه دارای ناتوانی یادگیری باشند و از آن رنج ببرند. یک کودک ممکن است با خواندن یا املا مشکل داشته باشد در حالی که دیگری کتاب‌ها را دوست دارد اما ریاضی را نمی‌فهمد.

 

معذلک کودک دیگری ممکن است با درک آن چه دیگران می‌گویند یا برقراری ارتباط با صدای بلند مشکل داشته باشد. با وجود اینکه مشکلات متفاوت هستند اما همه آن ها ناتوانی‌های یادگیری می‌باشند.

همیشه شناسایی ناتوانی‌های یادگیری آسان نیست. زیرا هیچ نشانه یا نیم‌رخ واحدی برای این تغییرات گسترده وجود ندارد که شما بتوانید به عنوان ملاک مشکل در نظر بگیرید. بنابراین بعضی علائم هشداردهنده از نشانه‌های دیگر در سنین متفاوت شایع‌تر هستند. اگر شما آگاه باشید از اینکه این علایم چه چیزهایی هستند، می‌توانید اختلال یادگیری را زودتر شناسایی کنید و به سرعت گام‌هایی را برای کودک‌تان بردارید.

چک‌لیست زیر برخی از علائم هشدار دهنده مربوط به LD را به شما ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید کودکانی که LD ندارند ممکن است بعضی از این علائم را در زمان‌های متفاوتی تجربه کنند. زمانی باید نگران بود که مشکلات یکپارچه در توانایی کودک برای تسلط بر مهارت‌های خاص وجود دارد.

 

نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری در کودکان پیش‌دبستانی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در تلفظ کلمات

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در پیدا کردن کلمه درست

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در قافیه

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در تبعیت از دستورالعمل‌ها

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری کارهای روزمره

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در کنترل کردن مدادرنگی‌ه، مدادها و قیچی کردن و رنگ کردن داخل خطوط

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در بستن دکمه‌ها، زیپ، سنجاق قفلی، بستن بند کفش

 

نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری تا پایه چهارم ابتدایی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1ناتوانی در ترکیب صداها برای ساختن کلمات

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1اشتباه گرفتن کلمات اصلی هنگام خواندن

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1به کار بردن املای غلط کلمات به طور پیوسته

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1خطاهای مکرر در خواندن

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در گفتن زمان و یادآوری توالی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1یادگیری آهسته مهارت‌های جدید

 

نشانه‌های یادگیری در پایه‌های پنجم تا دوم راهنمایی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در درک مطلب متن خوانده شده

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در مهارت‌های ریاضی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در سۆالات آزمون تشریحی و پیدا کردن کلمه مناسب

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1دوست نداشتن خواندن و نوشتن

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1اجتناب از خواندن با صدای بلند

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1املا متفاوت یک کلمه در یک متن واحد

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مهارت‌های سازمان‌دهی ضعیف (اتاق خواب، تکالیف مدرسه، میز به هم ریخته و آشفته)

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در پیگیری بحث‌های کلاسی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در ابراز کردن نظرات با صدای بلند

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1دست‌خط ضعیف (بد)

چگونگی تشخیص اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

علامت مشخصه ناتوانی یادگیری، فاصله مشخص و غیرقابل توضیح بین سطح پیشرفت مورد انتظار کودک و عملکردش می‌باشد. LD در هر شخص به گونه‌ای متفاوت اثر می‌گذارد و هم‌چنین در مراحل مختلف رشد تغییر و توسعه می‌یابد. LD دامنه‌ای خفیف تا شدید دارد و معمولاً افراد در بیش‌تر از یک حوزه مبتلا به ناتوانی یادگیری می‌باشند.

 

ولی با وجود این مشخصه، تشخیص ناتوانی یادگیری همیشه آسان نیست. تصور نکنید شما مشکل کودک خود را می‌دانید حتی اگر نشانه‌ها به نظر واضح برسد. مهم است که کودک شما، توسط یک متخصص واجد شرایط مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

شما باید به حس خودتان اعتماد کنید. اگر شما فکر می‌کنید چیزی اشتباه است به حرف دلتان گوش بدهید. اگر احساس می‌کنید که معلم یا دکتر کودکتان نگرانی شما را به حداقل می‌رساند، نظر او را جویا شوید.

اجازه ندهید که هرکسی به شما بگوید «صبر کنید، ببینید چه می‌شود» یا «در این مورد نگران نباشید» اگر شما می‌بینید که کودک‌تان تلاش زیادی می‌کند، بدون در نظر گرفتن مشکلات کودک‌تان، سرنخ ناتوانی یادگیری را پیگیری کنید زیرا مداخله مورد نیاز است. شما نمی‌توانید به اشتباه نظاره کنید و اقدامی نکنید.

 

یادتان باشد که پیدا کردن شخصی که می‌تواند کمک کند، نیاز به مقداری زمان و تلاش دارد. حتی گاهی اوقات کارشناسان، ناتوانی‌های یادگیری را با ADHD و مشکلات رفتاری دیگر اشتباه می‌گیرند. ممکن است جستجوی یک متخصص نیاز به تلاش بیش‌تری داشته باشد.

در عین حال، سعی کنید صبور باشید، و یادتان باشد که همیشه پاسخ روشن و واضحی نمی‌گیرید. بیش از اندازه سعی نکنید که برچسبی برای اختلال فرزندتان تعیین کنید. متخصصان را به حال خود بگذارید. بر حمایت از فرزندتان تمرکز کنید.


در مجموع فرآیند شناسایی LD، ثابت نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد و این وابسته است به ماهیت مشکلات می‌باشد. مثلاً، دانش‌آموز ابتدایی که دارای نشانه‌های خوانش‌پریشی می‌باشد، ممکن است در مهارت‌های ریاضی عالی باشد.

بنابراین برای درک بهتر اجزای خاص خواندن ارزیابی می‌شود (مانند، آگاهی واجی، درک مطلب، روانی) که با برنامه‌ریزی یک دوره مناسب آموزش و مداخله می‌توان به او کمک کرد.

اگر والدین به ناتوانی یادگیری فرزندشان مشکوک شدند. مهم است که مشاهدات‌شان را ثبت کند تا با معلم یا کارشناس مربوطه در میان بگذارند.

بنابراین شناسایی زودتر، برای کودک حیاتی است تا موفقیت علمی و اجتماعی کسب کنند.

مشاهده دقیق و صادقانه، کلیدی است برای درک پیشرفت کودک در زمینه‌های رشدی و مهارت‌ها در حوزه‌هایی مانند: زبان بیانی و دریافتی، هماهنگی حرکتی بزرگ و ظریف، توجه و جامعه‌پذیری.

با توجه به این که پیش‌دبستانی‌ها هم می‌توانند نشانه‌های LD را نشان دهند ولی بعضی بچه‌ها، ممکن است ناتوانی یادگیری را تا مدرسه راهنمایی یا حتی دبیرستان نشان ندهند و در آن مقاطع نشانه‌ها بارز شود.

البته همه بچه‌هایی که در رشد مهارت‌ها آهسته هستند، دارای LD نمی‌باشند. و نیز به دلیل خجالت، از کسب و جستجوی اطلاعات در مورد جزئیات و کمک گرفتن، خودداری نکنید. داشتن کودک دارای LD هیچ شرمی ندارد. شرم در این است که وقتی مشکلی وجود دارد به دنبال تشخیص و ارائه کمک به کودک رفته نشود.

 

فرآیند تشخیص LD

تشخیص ناتوانی یادگیری یک فرآیند است که شامل تست گرفتن، گرفتن تاریخچه رشدی کودک و مشاهده توسط متخصص آموزش دیده است. پیدا کردن یک محل ارجاع قابل اطمینان مهم است. بنابراین از مدرسه کودک خود شروع کنید و اگر آن ها نتوانستند به شما کمک کنند، از پزشک کودک‌تان، دوستان و خانواده که با ناتوانی یادگیری سر و کار داشتند و به طور موفقیت‌آمیز آن را درمان کردند، سۆال نمایید.

 

متخصصانی که می‌توانید به آنها مراجعه کرده و LD را تضخیص دهند، شامل:

  • روان‌شناسان بالینی
  • روان‌شناسان مدرسه
  • روان‌پزشکان کودک
  • روان‌شناسان آموزشی
  • روان‌شناسان عمومی
  • پزشکان اطفال
  • گفتار درمانگر
  • کار درمانگر

 

گاهی اوقات نیاز است تا چندین متخصص به صورت تیمی، جهت تشخیص دقیق اقدام کنند.

 

انواع ناتوانی‌های یادگیری

ناتوانی‌های یادگیری اغلب، در مجموعه‌ای از مهارت‌های مربوط به مدرسه، گروه‌بندی می‌شوند. انواع اختلالات یادگیری وجود دارد که برجسته‌ترین آن ها حول خواندن، نوشتن یا ریاضی می‌باشد.

انواع رایج ناتوانی‌های یادگیری را در جدول زیر مشاهده نمایید.

 

مثال

نشانه‌ها شامل مشکل با

حوزه مشکل

ناتوانی

گم کردن نام کلمات و صداها، مشکل ترکیب اصوات با کلمات، سرعت آهسته در خواندن، مشکل در به خاطر آوردن بعد از خواندن متن

هجی کردن، خواندن، صحبت کردن، نوشتن

پردازش زبان

Dyslexia

خوانش‌پریشی

مشکل یادگیری شمارش، مهارت‌های ذهنی ضعیف ریاضی، مشکل جهت‌های فضایی

محاسبات، یادآوری مفاهیم ریاضی، غهم زبان، کاربرد و شمارش پول

مهارت‌های ریاضی

Dyscalculia

حساب‌پریشی

دست‌خط بد و ناخوانا، مشکل سازمان‌دهی افکار برای نوشتن

مشکل در دست‌خط، املاء، سازمان‌دهی افکار

نوشتن

Dysgraphia

نوشتارپریشی

مشکل در قیچی ردن، بستن دکمه‌ها، کشیدن نقاشی

مشکل یک‌پارچگی چشم و دست، تعادل، چالاکی دست

مهارت‌های حرکتی ظریف

Dyspraxia

کنش‌پریشی

مشکلات فهمیدن زبان شفاهی درک مطلب ضعیف در خواندن


زبان

دیس‌فازیا / آفازیا

مشکل در پیش‌بینی که چطور یک سخنران جمله را به پایان می‌رساند.

رشد زبان

خواندن

درک مطلب

شنیدن، تفاوت‌های بین صداها، تفسیر اطلاعات شنیداری

اختلال پردازش شنیداری

مشکل تشخیص حروفی مانند س و ص

خواندن

نوشتن

ریاضی

نقشه‌ها، نمادها، نمودارها، تصاویر

تفسیر اطلاعات دیداری

اختلال پردازش دیداری

 

اختلالاتی که مشکل یادگیری به وجود می‌آورند

مشکل در مدرسه همیشه ناشی از ناتوانی یادگیری نمی‌باشد. اضطراب، افسردگی، حوادث استرس‌زا، آسیب هیجانی و دیگر شرایط بر یادگیری تأثیر می‌گذارد و یادگیری را با یک چالش روبرو می‌کند و هم‌چنین LD می‌تواند با اختلالات هیجانی و رفتاری همراه شود. و اغلب کودکان دارای LD را به عنوان تنبل معرفی می‌شوند، در حالی که مشکل تنبلی نمی‌باشد.

 

به علاوه یک‌سوم افراد مبتلا به LD نیز به اختلال بیش‌فعالی، کمبود توجه ADHD مبتلا هستند. با توجه به این که LD و ADHD دارای ویژگی‌های رایج مشترکی مانند مشکلات در تمرکز، حافظه و مهارت‌های سازمان‌دهی می‌باشند. با اختلال یادگیری اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که ناتوانی یادگیری می‌تواند قطعاً یادگیری را مختل کند. ولی کودکان دارای ADHD اغلب مشکلات آرام نشستن، داشتن و ادامه توجه و تمرکز، تبعیت کردن از دستورالعمل‌ها و تکمیل تکالیف دارند.

 

اوتیسم نیز گاهی اوقات همراه اختلال یادگیری رخ می‌دهد یا با ناتوانی یادگیری اشتباه گرفته می‌شود. همان‌طور که در اختلالات فراگیر رشد مانند اوتیسم (درخودماندگی) و سندرم آسپوگر، مشکل در تسلط بر برخی مهارت‌های تحصیلی وجود دارد. ولی نکته قابل تمایز این است که بچه‌های با اختلالات طیف اوتیسم ممکن است مشکل برقراری ارتباط، خواندن زبان بدن، مهارت‌های یادگیری پایه، دوست‌یابی و تماس چشمی داشته باشند.

 

چه عواملی باعث ناتوانی‌های یادگیری می‌شود؟

کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزهایی باعث ناتوانی‌های یادگیری می‌شود. در حقیقت، اغلب هیچ دلیل آشکاری برای LD وجود ندارد. ولی با این حال LD ممکن است ناشی شود از:

وراثت:

اغلب ناتوانی‌های یادگیری در خانواده جریان دارد. و کودکان دارای LD، احتمالاً والدین یا اقوام دیگرشان، دارای مشکلات مشابه هستند.

 

مشکلات در زمان بارداری و تولد:

بیماری‌ها یا آسیب‌های قبل از تولد ممکن است باعث LD شود. استفاده از دارو و الکل در دوران بارداری، وزن کم هنگام تولد، فقدان اکسیژن در لحظه تولد، درد زایمان زودرس یا طولانی احتمالاً به LD منتهی می‌شود.

 

حوادث بعد از تولد:

بیماری جدی، آسیب به سر، تغذیه نامناسب، قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند سرب می‌تواند به LD کمک کند. ناتوانی‌های یادگیری به وسیله شرایط نامساعد اقتصادی یا تفاوت‌های فرهنگی ایجاد نمی‌شود و هم‌چنین نتیجه فقدان آموزش مناسب نیستند. گفته می‌شود کودکانی که در طول زمان‌های حساس رشد از آموزش محروم هستند در معرض خطر نشانه‌های LD در طول سال‌های مدرسه و بعد از آن می‌باشند.

 

مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان دارای LD

ناتوانی یادگیری می‌تواند برای کودکان بسیار خسته‌کننده باشد. آن ها نگرانی و شرم ساری در مقابل کلاس و هم‌سالان دارند. و برای ابراز خودشان باید تلاش زیادی بکنند. نا امیدی برای کودکان فوق‌العاده تیزهوش دارای LD غیرمعمول نیست.

 

بچه‌های مبتلا به LD، ممکن است درمان احساسات‌شان، آرام کردن خودشان و درک نشانه‌های غیرکلامی دیگران دارای مشکل باشند و این مسائل می‌تواند به مشکل در کلاس و با هم‌کلاسی‌ها منجر شود. خبر خوب برای شما به عنوان پدر و مادر این است که می‌توانید تأثیر بسیار زیادی در این حوزه‌ها داشته باشید.


مهارت‌های اجتماعی و هیجانی شاخص‌های استواری از موفقیت برای همه کودکان می‌باشد و این زمینه‌ها برای بچه‌های دارای LD مشکل است.

این مسائل از هر چیز دیگر مهم‌تر است حتی از مهارت‌های تحصیلی و این موارد، پیش‌بینی‌کننده شادی و موفقیت مادام‌العمر می‌باشد.

هم‌چنین ناتوانی‌های یادگیری و چالش‌های تحصیلی همراهشان، می‌تواند به عزت نفس پایین، گوشه‌گیری و مشکلات رفتاری منجر شود.

شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی با این عوارض مقابله کنید. و به آن ها کمک کنید تا ابراز خودشان، مقابله با ناکامی‌ها و کار از طریق چالش‌ها را یاد بگیرند. با تمرکز بر کودک خود به عنوان یک شخص و نه فقط دستاوردهای تحصیلی آن ها به او کمک کنید تا عادت‌های هیجانی خوب را کسب کرده و مرحله‌ای برای موفقیت در طول زندگی او باشد.

 

چگونه با فهمیدن عملکرد مغز می‌توان به بهبود اختلال یادگیری کمک کرد؟

از جهتی مغز را می‌توان با تلفن مقایسه کرد. سیم‌کشی معیوب در مغز، خطوط طبیعی ارتباطی را مختل می‌کند و به سادگی پردازش اطلاعات را دشوار می‌سازد. اگر سرویس خدمات در منطقه خانگی از شهر واقع باشد. شرکت تلفن احتمالاً مشکل را با سیم‌کشی دوبراه اتصالات درست می‌کنند.

هم‌چنین، در شرایط مناسب یادگیری، مغز توانایی دارد تا با تشکیل اتصالات عصبی جدید خودش را سازمان‌دهی مجدد کند. این اتصالات جدید مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن را که با استفاده از اتصالات قدیمی دشوار بود را تسهیل می‌کند.

اختلال یادگیری (3)

علم، گام‌های بلندی را برای درک و عملکرد درونی مغز برداشته است و یک کشف مهم که امید جدیدی را برای کشف و درمان اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری به وجود آورده است، شکل‌پذیری عصبی نام دارد. شکل‌پذیری عصبی به استعداد ذاتی مغز و توانایی مادام‌العمر برای تغییر اشاره می‌کند.

در طول زندگی، مغز توانایی ایجاد اتصالات جدید و تولید سلول‌های مغزی جدید را در پاسخ به تجربه و یادگیری دارد.

این دانش به درمان جدید و پیشگامانه‌ای برای ناتوانی‌های یادگیری منجر می‌شود که برگرفته از توانایی تغییر مغز می‌باشد. 

مثلاً برای کودکانی که مشکل تشخیص بین تفاوت‌های صداها در یک کلمه را دارند، برنامه‌های یادگیری جدید مبتنی بر کامپیوتر وجود دارند که سرعت صداها را آن‌قدر آهسته (کند) می‌کنند تا بچه‌ها بتوانند آن ها را بفهمند و به تدریج سرعت را افزایش می‌دهند و همین‌طور سرعت درک بچه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

این اکتشافات درباره شکل‌پذیری عصبی همه دانش‌آموزان مبتلا به LD را امیدوار می‌کند و تحقیقات جدید به درمان‌های جدید منجر می‌شود که علل واقعی ناتوانی‌های یادگیری را مورد هدف قرار می‌دهد. به جای این که راهبردهای مقابله‌ای جهت جبران نقاط ضعف ارائه دهد.

 منبع: مرکز یادگیری سایت تبیان