تبلیغات
نمین Namin - همه چیز در مورد خانه خدا (کعبه) + عکس
 
درباره وبلاگ


معرفی کوتاه نمین شهر فرهنگ و ادب.
اسم نمین به خاطر این است كه در قدیم نمین در منطقه‌ای جنگلی و پوشیده از درخت بوده و چون به دریا نیز نزدیك بوده هوا رطوبت بالایی داشته از این رو اسم این شهر را نمین یعنی مرطوب گذاشته‌اند.
نمین دارای گردشگاههای طبیعی و بسیار زیبایی برای عموم است. چشمه‌هایی با آب گوارا و سرد، زمین‌های پوشیده از گل و گیاه و منطقه جنگلی را درختان فندق گیلاس و ازگیل پوشانده که فندق آن مشهور است.

مهمان نوازی یکی از آداب و عادات پسندیده ی مردم با فرهنگ نمین است. و گردشگاه های کم نظیر آن زبان زد خاص و عام است.
شهرستان نمین در قسمت شرقی اردبیل قرار دارد. جمعیت آن طبق آمار 1378 برابر 73158 نفر می باشد در حاشیه غربی دریای خزر- ارتفاع از سطح دریا 1500 متر می‌باشد آب و هوایی معتدل، زمستانهای سرد و تابستان با هوای ملایم. دارای جنگل‌های طبیعی فندق در شرق و جنوب نمین و باغات میوه فراوان است و فاصله آن تا اردبیل 25 كیلومتر می‌باشد. طبق شواهد موجود در كتب تاریخی و آثاری كه از دل خاك بیرون آمده نشان می‌دهد كه 9000 سال پیش از میلاد زمانی‌كه بسیاری از شهرهای فعلی وجود خارجی نداشته‌اند در این منطقه قبایلی با تمدنهای درخشان سكونت داشته‌اند.
اسم نمین به خاطر این است كه در قدیم نمین در منطقه‌ای جنگلی و پوشیده از درخت بوده و چون به دریا نیز نزدیك بوده هوا رطوبت بالایی داشته از این رو اسم این شهر را نمین یعنی مرطوب گذاشته‌اند.
نمین دارای روستاها و دهستان‌هایی در اطراف آن است كه اسامی آنها عبارتند از: قشلاقچایی، عنبران، دودران، میناباد، میرزانق، كله‌سر، گرده، خانقاه علیا و سفلی، جله کران، سولدرق، خشه‌ حیران، دولت‌آباد، سیف‌آباد، ویلگیج، نوده، سلوط، سولا، خان‌كندی، جید،ننه کران، قره چناق، گللو، پته خور، جیگركندی، بیله‌سوار و...
نمین دارای گردشگاههای طبیعی و بسیار زیبایی برای عموم است. چشمه‌هایی با آب گوارا و سرد، زمین‌های پوشیده از گل و گیاه، در شمال قریه آرپاتپه منطقه جنگلی با درختان فندق، گیلاس و ازگیل وجود دارد كه فندق آن مشهور است.
از مهمترین محصول كشاورزی نمین گندم، جو، عدس و علوفه دامی است. محصول گندم بسیار مرغوب است و علوفه دامی به اندازه كافی و برای هر روستایی به اندازه نیاز وجود دارد و به‌دست می‌آید به‌طوری كه اهالی و دامداران نیازی به خرید علوفه ندارند و خودشان آن را كشت می‌كنند.
محصولات درختی و باغداری در نمین گوجه‌درختی، آلبالو، گیلاس، گلابی، سیب، میوه به، گردو و سایر میوه‌ها نیز كم و بیش وجود دارد. فصل برداشت میوه ها معمولاً مرداد ماه است.
زنبورداری در نمین رونق خوبی دارد و عسل خوبی هم به‌دست می‌آید كندوها در باغچه‌ها نگهداری می‌شوند و زنبورها از شهد گلها و گیاهان طبیعی تغذیه می‌كنند و عسلی كه از این كندوها برداشت می‌شود از بهترین نوع بوده دارای عطر و مزه مطبوعی است.
اماكن زیارتی و مذهبی
• پیربدر نمین
• بابا روشن
• پیرلنگ
• تربه
مراكزتاریخی وباستانی
1- قلعه شندان
2- گور قلعه سی
3- تپه سلوط
4- سربندتپه
5- آریا تپه
6- قره تپه
7- تپه حاجی نصیر
8- بولان تپه
9- ییدی دیوقیزی
10- اوزریك تپه (تپه اسفند(
11- قوشا تپه
جاذبه های طبیعی
1- مشه‌سوئی
2- گرده سوئی (یا اورنج سویی)
3- بروكش سوئی
4- چشمه كهریز
5- زری بولاغی
6- جوجی بولاغی


اولین مدارس در نمین
« اولین مدرسه، در اردبیل حاصل زحمات محمد ولی خان تنکابنی از رجال قارجار معروف به نصرالسلطنه است. وی در سال 1322 ه.ق (1286 ه.ش) در اردبیل مدرسه ای ایجاد کرد که به خاطر نام بانی آن نصریه نام گرفت.مدیر این مدرسه برادر حسن رشدیه، میرزا حسن رشدیه بوده است. این مدرسه دوام چندانی نیافت و در اثر فشارها و تهدیدات و ارعابات قشریون خیلی زود تعطیل گردید.»
اولین مدارس در نمین و بنیانگذاری آنها:
در کتاب تاریخ فرهمگ آذربایجان در باره تاریخ بنیان گذاری مدارس در منطقه نمین چنین آورده شده است.
نخستین مدرسه ای که در توابع اردبیل تاسیس شده ، عبارت است از قصبه نمین، از این رو قصبه نمین در میان قصبات و قراء تابعه اردبیل سبقت فرهنگی دارد. نخستین مدرسه نمین عبارت است از مدرسه ای بوده است که در سال 1299 ه.ش افتتاح شده است و فعلاً نام دبیرستان فردوسی نامیده می شود و دوره اول متوسطه دارد.
طبق همین کتاب اولین مدرسه ای که در استان اردبیل دایر شده، در اردبیل بوده به نام سنایی که در سال 1296 ه.ش تاسیس شده است. که همین مدرسه بعد از تاسیس دو سال تعطیل شده است. همانطور که قبلاً گفتیم علاوه بر این که ایجاد مدارس به سبک جدید از سال 1290 ه.ش در نمین شروع شده باید گفت که بعد از ایجاد به هر دلیلی تعطیل نشده است و علی الدوام به فعالیت خود ادامه داده است. اولین مدرسه دخترانه نمین در سال 1304 ه.ش افتتاح شده است. د ر مورد مدارس دخترانه به طور مسلم نمین در سطح استان اردبیل اولین قصبه و محلی است که در آن مدرسه دخترانه ایجاد شده است. برای درک بهتر موضوع به گزارشی می پردازیم که آقای محمد علی صفوت، ریاست معارف اردبیل در باره وضع دبستان دخترانه اردبیل به سال 1305 ه.ش آورده اند: « اطلاع رسید که مدیره دبستان از ترس ایذاء و اهانت مردم به مدرسه نمی آید و از 17 تن شاگرد مدرسه که اسم نویسی کرده اند یک عده ترک تحصیل کرده و پنج شش نفر دختر بچه در حیاط مدرسه در حال بازی هستند.»
در جستجو برای بیان تاریخ بنیانگذاری تک تک مدارس نمین به دنبال منبع موثقی می گشتم تا حق مطلب ادا شود در میان منابع هیچ کدام منبع جامعی نبودند، البته هر کدام بخشی از واقعیات را نشان می داد. پرونده ساختمانی تمام مدارس نمین را مورد بررسی قرار دادم و حاصل آن به دست آوردن مطالب ارزشمندی در باره ساخت و ساز مدارس و عوامل موثر در این امر و حتی تحولات برخی از آنها بود و در کل، سیمایی از مدارس نمین برایم روشن شد. در ادامه این پژوهش از کلیشه مهر های موجود در انبار اداره بازدید و اطلاعات مربوط به هر یک را یادداشت کردم. همچنین در منابع مطالعاتی به دنبال یافتن سال تاسیس مدارس نمین بودم و هر آنچه به دست آمده است، در جدولی گرد آوری شده، امیدوارم تا حد زیادی به سوالات موجود در این زمینه پاسخ قانع کننده ارائه گردد. در ضمن سال تاسیس به استناد مهر های مدارس آورده شده است.
پیشینه تاریخی آموزش و پرورش در ایران و منطقه نمین
بومیان ایران و آریایی از گذشته بسیار دور نسبت به آموزش و پرورش و فرهنگ توجه خاصی داشته اند. آنها دوستدار علم و فرهنگ بوده اند. در این دور هدف عمده از تربیت این بود که کودک را عضو مفید جامعه بار آوردند.
زرتشت پیامبر ایران باستان می گوید:«کودکان را در پنج سالگی به دبستان بسپارید.» در پند نامه، زرتشت پدر و مادر را مسئول تربیت فرزندان شناخته و از کارهای نیکی که طفل انجام دهد ، اولیای او را بهره مند داشته است. سه منظور عمده از تربیت طفل در آن زمان: 1- خدمت به اجتماع و کشور
2- خدمت به خانواده و رفع مسئولیت از پدر و مادر
3- بهبودی حال و برتری بر دیگران
از زمان هخامنشیان ایرانیان از پنج سالگی فرزند خود را برای تعلیم و تربیت به فرهنگیان می سپردند. اوایل خانواده و آتشکده مسئول یاری به پرورش اطفال بود و در عصر ساسانی دبستان و دانشگاه ها بر آن ها افزوده شد. آموزشگاه های در باری مخصوص شاهزادگان و پسران نجبا و اشراف و اعیان بود و برای دولت خدمتگزار تهیه می کرد. معمولاً آموزشگاه ها در محلی به دور از مزاحمت ایجاد می شده و چهار بخش برای چهار طبقه کودکان، جوانان، مردان و سالخوردگان که هر بخشی رئیس داشت. سالخوردگان مسئول تربیت کودکان و مردان مسئول تربیت جوانان بودند.
شروع هر درس هر روز از زمان سحر آغاز می شد، زیرا که سحر خیز در اوستا ستوده شده است. ایرانیان قدیم کودکان را پیش از برخاستن افتاب بیدار می کردند. سن آغاز تحصیل از پنج سالگی و تعدای از هفت سالگی را مناسب آغاز تحصیل گفته اند. این تحصیل تا پانزده سالگی ادامه می یافت. سن 15 سالگی سن بلوغ به حساب می آمد و هر زرتشتی موظف بود از آن به بعد تکالیف مذهبی را انجام دهد. شاهزادگان و پسران باید تا 20 سالگی به تحصیل ادامه می دادند. ضمن که معلمان دوره 15 تا 20 سالگی عموماً شاهزادگان و پسران اشراف باید تا 20 سالگی به تحصیل ادامه می دادند و عموماً شاهزادگان و استانداران و عده دیگر مغ ها بودند که بعد ها آنان را هیربد یا آتروان می نامیدند و به طور کلی از طبقه روحانی بودند.
در عهد باستان مقام معلم به حدی والا بود که اوستا زرتشت را معلم خوانده است و محل آن درز سینا(فقره39، بند8) زرتشت آموزگار راستی بود و اندیشه راستی را در جهان منتشر ساخت. از این رو بود که به او گفتار دلپذیر داده شده.
برنامه های تعلیم و تربیت شامل شه قسمت عمده بود:
1- پرورش دینی و اخلاقی
2- تربیت اخلاقی
3- تعلیم خواندن و نوشتن و حساب برای طبقات خاص
از جمله ورزش های که انجام می شده: اسب سواری (اسب را در آن زمان مانند خانواده حساب می کردند.) ، تیر اندازی، شکار، چوگان بازی، زوبین اندازی و شنا.


مدیر وبلاگ : میر کریم حسینی نژاد نمین
صفحات جانبی
نظرسنجی
لطفاً برای کمک به بهینه سازی وبلاگ نظرتان را در مورد مطالب این وبلاگ اعلام فرمایید. با تشکر








جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

دریافت کد دعای فرج و انواع کدهای جاوا اسکریپت

نمین Namin
نمین، شهر فرهنگ و ادب





همه چیز در مورد خانه خدا ( کعبه) + عکس


کعبه یا بیت العتیق بنایی در میان مسجدالحرام در شهر مکه و کشور عربستان واقع است که مقدس‌ترین مکان دین مبین اسلام محسوب محسوب شده، قبله‌گاه عاشقان و شیفتگان معبود است.

 
ساختار کعبه

کعبه بنایی مکعبی شکل است که از سنگ‌های سیاه و سخت است. این سنگ‌ها که از سال 1040 قمری تا به امروز بر جای مانده، از کوه‌های مکه به ویژه جبل الکعبه در محله شُبَیکه گرفته شده است.

سنگ‌ها اندازه‌های مختلف دارند به طوری که بزرگترین آنها با طول و عرض و ارتفاع 190، 50 و 28 سانتیمتر و کوچکترین آنها با طول و عرض 50 و 40 سانتیمتر است.

چهار زاویه کعبه به چهار «رکن» شهرت دارد، هرگاه واژه رکن بدون پسوند به کار رود مقصود از آن رکنی است که حجرالاسود در آن است. مسیر طواف از رکن حجرالاسود آغاز می‌شود سپس به رکن عراقی می‌رسد، پس از آن به رکن شامی و سپس به رکن یمانی و آنگاه باز به رکن حجرالاسود می‌رسد.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که «رکن یمانی دری از درهای بهشت است و از روزی که گشوده شده، بسته نشده است.» همچنین رکن یمانی از بخشهایی است که دعا در آنجا به اجابت می‌رسد.(اصول کافی)

محلی که برای فاطمه بنت اسد(س) شکافته شد تا به درون کعبه رود و فرزندش علی بن ابی طالب را به دنیا آورد، در کنار رکن یمانی بوده است.

پایه‌ها کعبه از سرب مذاب و مستحکم و استوار ساخته شده است. پیش از تجدید این بنا توسط قریش، کعبه دو در داشته است یکی ناحیه شرقی- محل در فعلی و دیگری در ناحیه غربی، که از یکی وارد و از دیگری خارج می‌شده‌اند. اما قریش تنها در ناحیه شرقی آن دری نصب کرد.
بعدها ابن زبیر در دیگر را گشود که به وسیله حجاج بسته شد و اکنون همان یک در باقی مانده است. این در تا به حال چندین بار عوض شده است.

ساختمان کعبه نیز از سال 1040 تا قرن اخیر تعمیر نشده بود، ولی در سال 1377 قمری و سپس 1417 تعمیراتی در آن صورت گرفت.

تاریخ کعبه

بر اساس قرآن کریم، کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) و پسر وی حضرت اسماعیل (ع) ساخته شد.
   
وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ و هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه‏هاى خانه [کعبه] را بالا مى‏بردند [مى‏گفتند] اى پروردگار ما از ما بپذیر که در حقیقت تو شنواى دانایى.( سوره بقره، آیه 127)


در زمان حضرت محمد (ص) قبلیه قریش متصدی کعبه بود که در آن زمان معبد بتهای قبایل عربی محسوب می‌شود. عربهای بادیه نشین و ساکنان دیگر شهرها هر سال برای نیایش و داد و ستد به شهر مکه سفر می‌کردند. مکه به عنوان وادی لم یزرع توصیف شده که زندگی در آن دشوار و منابع اندک بود. در حقیقت براساس شواهد مکه مرکز تجارت ملی و نیایش بوده است.

زمانی که پیامبر اسلام به عنوان فاتح از شهر مدینه به مکه بازگشت، کعبه به مکان نیایش مسلمانان تبدیل شد و زیارت سالانه حج به عنوان یکی از فرایض اصلی مسلمانان شکل گرفت.

این بنا تا پیش از فتح مکه به دست محمد و پیروانش محل نگهداری و پرستش بت‌ها بود. قریش در اطراف کعبه بت‌های مختلفی قرار داده بودند، مانند: لات، عزی، اسافه، نائله، منات. بزرگ این بت‌ها هبل بود که درون کعبه قرار داشت.

بنا به روایت برخی تاریخ نگاران ساختمان کعبه ده بار بنا شده است: بنیان الملائکه، بنیان آدم، بنیان شیث، بنیان ابراهیم و پسرش اسماعیل، بنیان العمالقه، بنیان جرهم، بنیان مضر، بنیان قریش، بنیان عبدالله ابن زبیر، بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی.

بنابر روایت مسلمانان هنگامی که چشمه زمزم از دل زمین جوشید مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شده شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده ‌بود بازسازی کرد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 18 آذر 1390 :: نویسنده : میر کریم حسینی نژاد نمین
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر